Green driver

Zoals ondertussen al vele anderen, begint ook dit verhaal bij crowdfunding. Greg Wellens had het idee voor een ecologische boodschappendienst in Mechelen en Hofstade. En door de hulp van  sponsoring is dit project van start kunnen gaan.

 

18920715_722015191316291_6254238138256369158_n.png

18359241_707635326087611_8684269480347052914_o (1).jpg

Green driver is een lokale koerierdienst rond Mechelen en Hofstade. Het project heeft verschillende vormen aangenomen van een fietstaxi dienst tot een persoonlijke fietsboodschapper. Na het bekijken van project heeft hij ervoor gekozen om een fietskoerierdienst te starten waarbij hij met een bakfiets bestellingen aan huis brengt. Dit

 

doet hij in samenwerking met enkele bedrijven. Momenteel werkt Greendriver samen met bedrijven zoals Bloemen Louis Mechelen, The Cartridge Shop en Sjolaa. Tot nu toe doet hij niet aan versmarkt aangezien zijn infrastructuur en de kasseien een kwalitatieve aflevering tegenhouden. Hij kijkt wel altijd uit naar nieuwe bedrijven die een samenwerking zien zitten.

 

 

 

Greg is drie jaar werkloos geweest, wat mentaal zeer zwaar was. Tijdens deze tijd heeft hij ook geprobeerd om postbode te worden, maar dit kon niet doordat hij geen rijbewijs had. Dus is hij dit project alleen begonnen maar hij wil wel kunnen uitbreiden naar meerdere koeriers, al is dit momenteel nog niet mogelijk:

“Ik wil zeker personeel maar of ik dit ook ooit gaat kunnen ik weet het niet. Want het is zeer zwaar om heel de dag paraat te moeten staan in je eentje. Het zou me zeer veel helpen als ik de dag in twee kon delen met iemand anders. Soms ben ik net bv naar Bonheiden geweest en geeft men een nieuwe levering door voor Bonheiden… dat maakt het een beetje zwaar. Gelukkig heb ik nog nooit meegemaakt dat ik op 1 en dezelfde dag in alle gemeentes moet zijn, want dat zou pas zwaar zijn. Het zou dan ook makkelijker zijn om de regio’s te verdelen met een extra koerier… Moest ik werknemers hebben wil ik ook geen klassieke werknemer-werkgever relatie. Ik zou graag een sterk team hebben van vrienden.”

Het idee van de fietskoerierdienst is ontstaan door zijn ervaringen met het openbaar vervoer. Hij is zelf geen voorstander hiervan en heeft ook bewust geen rijbewijs. Hij vindt de fiets een zeer efficiënt vervoersmiddel en kiest dus zeer bewust hiervoor. Hij merkt dat vele mensen niet altijd de gelegenheid of de mogelijkheid hebben om boodschappen te doen. Daarom is hij met dit project gestart.

“Omdat het niet altijd even gemakkelijk is voor mensen om boodschappen te doen, door openbaar vervoer, gebrek aan een rijbewijs of andere omstandigheden, wou ik dit voor hun doen. Leuke ideeën, maar in de praktijk gaat dit zomaar niet. Daarbovenop is de infrastructuur helemaal niet geschikt om dit met een bakfiets te doen. Mechelen ligt onder de kasseien dit brengt grote beschadigingen teweeg aan fruit en andere dingen. Wat het dus niet gemakkelijk maakt voor een fietskoerier.”

tri-bike

Voor het bezorgen maakt hij gebruik van een bakfiets. Deze heeft hij te ruil gekregen van Tri-bike Rumst. Hij mag deze gebruiken om bij de demo modellen kinderziektes op te sporen.

“Momenteel gebruik ik twee fietsen van Tri-bike. Ik mag hun fietsen gebruiken in ruil om de kinderziektes eruit te halen. Hierdoor zijn ze natuurlijk niet perfect op maat gemaakt, want het zijn demo modellen. Ik zou liever zonder elektriciteit rijden aangezien dit natuurlijk ook niet al te proper is voor het milieu. Maar ik ben Tri-bike in Rumst zeer dankbaar voor de hulp en wil zeker in de toekomst met hun blijven samenwerken.”

Het verhaal van Greg is echter niet zo simpel. Al heel zijn leven vecht hij met een angst die hij heeft, selectief mutisme. Hierdoor heeft hij gedurende lange tijd niet kunnen praten. Wat zijn opleiding enorm heeft beïnvloed en jammer genoeg ook benadeeld. Hierdoor heeft hij niet alle kennis die nodig is om een eigen bedrijf volledig zelfstandig te runnen. Als reactie heeft hij zelf zeer veel opgezocht om toch alles te kunnen. Ondertussen is hij enorm gegroeid al blijft communicatie soms een struikelblok.

Zijn strijd met deze angst heeft hem heel zwaar gewogen. Hier heeft de natuur en zijn fiets soms een uitweg geboden:
“De natuur heeft me er bovenop geholpen, ik was wel heel eenzaam. Maar de natuurlijk heeft me weer zin in het leven doen krijgen. En ik ben er veel sterker uitgekomen, al ben ik nog steeds vaak alleen. Het leven is zeker veel leuker met andere mensen anderzijds heb ik gelukkig leren zijn in mijn eentje. En ik ben veel sterker dan ooit tevoren.”
Dit is waarschijnlijk ook de rede mn waarom hij zo’n diepe band met het fietsen heeft en de natuur voor hem zo belangrijk is.

Geschreven door Kyra Bulinckx

Meer info:

https://www.facebook.com/GreenDriver.be/

www.greendriver.be

Geef een reactie

